11. maj 2011

“Hvornår skal jeg lære at hækle?”

Det var de ord, der kom fra vores datter på 3 år og 3 måneder, da hun slog øjnene op her til morgen. Hold da op – sikke en melding. Jeg vil jo gerne lære hende at hækle, ja der er ikke noget, jeg hellere vil, meeen måske hun er lidt ung i det. Alligevel lovede jeg hende optimistisk, at det gør vi da bare noget ved i aften. Så det gør vi. Måske blev hun inspireret af, at jeg har Hello Kitty-pimpet hendes ufeminine shorts.

Pigeshorts

Og nu til noget helt andet: I morges så jeg en lille fugl forsøge at rykke frynserne af det tæppe, vi har liggende uden for vores havedør. Det var jeg ikke ovenud tilfreds med, men på den anden side vil jeg gerne bidrage til fuglerederne, så jeg fik en idé: Garnender – jeg har en pose fuld af garnender, som jeg klipper af mine hæklerier. Jeg plejer at bruge dem som indmad i amigurumiting, men nu har de fået en ny funktion:

Fugleredemateriale

Der er flere, hvor de kommer fra, så småfugle – bare kom an!

5 kommentarer:

Jette sagde ...

Ih ja, jeg har også to piger på 4 og 9 år, der SÅ gerne vil lære at hækle, men det går altså ret trægt med at få det lært. Min 4-årige kan lave luftmasker med lidt hjælp. Men min 9-årige er venstrehåndet, og jeg KAN ikke få mine hænder vendt rigtigt, så jeg kan lære hende det. Og hun KAN ikke finde ud af at hækle med højre hånd. Men vi forsøger os engang imellem ;o) Desværre er hendes tålmodighed ikke så stor. Til gengæld kan hun bruge en strikkelise - den anden vej rundt :o)

Rikke sagde ...

Hej Jette og velkommen her :-)
Åh nej er det så svært at lærere en venstrehåndet at hækle? Min datter er også venstrehåndet. Når jeg tager hæklehånden i venstre hånd, ved jeg slet ikke, hvad det vil sige at hækle. Min hjerne kortslutter helt!!

Jeg er blevet anbefalet at lære hende at hækle med højre hånd, eller at sætte mig overfor hende.

Kh Rikke

Jette sagde ...

Jeg har det på helt samme måde som dig, når jeg forsøger mig med venstrehåndshækling :o) Kortslutning er et ret rammende ord :D
Jeg er også blevet anbefalet at lære hende at hækle med højre hånd, men det kræver en hel del koordination at få nål, tråd og fingre på plads, så hun giver nærmest op, før vi kommer i gang. Men vi forsøger os lidt frem engang imellem. Det er jo også lykkes hende at få lært at bruge en computermus med højre hånd, så på et eller andet tidspunkt knækker hun vel koden?!? Jeg vil jo også så gerne give det gode håndarbejde videre :o)

LisBethLys... sagde ...

Godmorgen Rikke! Sikke nogle søde shorts! Det tror da pokker, at hun gerne vil lære at hækle selv! Tror du ikke, hun forestiller sig, at det kan sprøjte ud med den ene Hello Kitty efter den anden, når først hun kommer i gang??? Hi hi... Godt med lidt motivation!
Det med venstrehåndede, der skal lære at hækle, har jeg også prøvet! Det er svært! Men det med at sidde overfor er det bedste. Alle mine erfaringer med at lære børn at hækle, har jeg lagt her: http://lisbethlys.blogspot.com/2010/01/hkleskole-for-brn.html
Jeg håber, noget af det kan bruges. det er i hvert fald hyggeligt!
Hyggehejsa!

Rikke sagde ...

Godaften LisBeht

Tak for tips om hæklelæring. Men Annabella er jo ikke bare venstrehåndet, hun er også 3 år - og hverken hjerne eller hænder, er klar til udfordringen, omend hun naturligvis er både mentalt og motorisk meget moden af sin alder ;-) haha! Men hun vil lære det, og i dag har vi fundet en ny farve frem. Jeg tror, at hun tror, at det bliver nemmere med en anden farve *G*

Ha' en god lørdag aften!

Kh Rikke