14. maj 2011

Nyt hækleprojekt

English version below
De sidste par dage har min datter bedt mig om at lære hende at hækle. Og hver gang går hun til opgaven “på sin egen måde”, som hun siger. Altså noget med at sidde med garnet og hæklenålen og lave nogle knuder og noget. Imens har jeg hæklet på min  måde. Min måde er pt stjernemaskehækling, eller hækling af Galaxy masker, som Teresa kalder dem i instruktionsvideoen nederst. Hækling i stjernemasker bliver blødere end hækling med andre masketyper, fordi der ikke opstår tykke lag af masker, der griber tæt om masker. Giver det mening? Ellers prøv det selv, og så vil du se, hvad jeg mener.

Tørklædet hækles i alpakagarn i disse tre farver. Utroligt at jeg endnu engang indlader mig på sådan et langsomligt og kedeligt projekt. Men målet er lokkende: Et blødt, varmt og pastelfarvet tørklæde, kan jeg  altid bruge. Et hækleprojekt, der egner sig til mine højt skattede splatter-krimi-TV-serier, kan jeg også altid bruge.

Videoinstruktion i hækling af Galaxy– eller stjernemasker.

The past days my daughter has asked me to teach her how to crochet. She approaches the challenge in “her own way”, she says while moving the yarn and crochet hook and crochets some knots and stuff. Meanwhile I crochet in MY own way, which for the time beeeing is galaxy stitches. I am going to crochet a scarf in soft alpaca yarn. The texture with galaxy stitches is much softer than with most other crochet stitches. I think that is because that the galaxy stitches doesn’t make thick layers of stitches grapping firmly around other stitches. If this doesn’t give meaning, try for yourself and see the difference, and I think that you will see, what I mean.

9 kommentarer:

Christine Clemmensen sagde ...

Hvor er det fint. Og hvor ser det engleblødt ud:-)
Fedt, at din datter gerne vil hækle med :-))

Mivs sagde ...

Ser rigtig smukt ud med stjernemønstret. Har lige et projekt hvor det skal bruges.
Da jeg har tendenser til at blive godt hysterisk, lærte jeg mig selv både at hækle og strikke mens ingen andre var til stede. Hehe... Så da jeg læste "min egen måde" kunne jeg ikke lade være med at smile - bedste lykkeønskninger til læreprocessen herfra :-)

LisaLise sagde ...

ja, det er næsten lige meget hvad du har gang i., så er jeg dyt imponeret! flot flot!

LisBethLys... sagde ...

Hej Rikke!
Jeg holder også meget af "Starstitches", som de er kommet til at hedde i mit hækleunivers. De er så fine, og er lidt sjove at hækle. Jeg kan godt lidt det firkantede look, arbejdet får. Jeg har brugt det nogle gange til at hækle "bunden" på et hårspænde, der skal pyntes. Det er sådan en enkelt række stjerner gode til.
Hvor ser de også bare fine ud i dit bløde, bløde garn! Det bliver et godt tørklæde!
Godmorgenhilsener fra mig!

Sidsel sagde ...

Dem er jeg også vild med. Herligt med en video, for de er ikke så lette at regne ud fra en tegning - hold da op det tog mig noget tid at hitte rede i :-P
Er aldrig blevet færdig med det stjerne-projekt jeg begyndte på, måske det skulle hives op af kurven?

KirstenLN sagde ...

Det ser meget, meget blødt og lækkert ud!

Mine børn har også alle tre haft fat i hæklenålen. Den 7-årige kan hækle lange snore. den 5-årige kan hækle en maske eller to og meddeler så forbitret, at nu HAR hun hæklet! Og den 3-årige sidder og drejer hæklenålen eller fisker med den lidt op og ned - ultramorsomt!

K.h. KirstenLN

Rikke sagde ...

Tak for jeres kommentarer og erfaringer!

Kh Rikke

Karen Marie sagde ...

Ser da super fint ud - du må altså lige give mig et link når du får gang i flaskerne - dem vil jeg frygtelig gerne se :0)

KH Karen Marie

Rikke sagde ...

Hej Karen Marie

Dejligt, du kiggede ind. Ja jeg skal nok sende et link, hvis jeg får gang i flaskerne. Lige nu er der SÅ mange idéer, der står i kø for at blive ført ud i livet.

Kh Rikke