15. apr. 2010

Lær at hækle på nettet

I sidste uge mødte jeg en kvinde, som gerne ville lære at hækle. Jeg tilbød hende at lære at hækle, og det sagde hun heldigvis “ja” til – så i næste uge, skal hun og jeg hygge os en dag med garn og hæklenåle.

Min forberedelse til mødet tror jeg også, at andre, der gerne vil lære at hækle, kan have glæde af. Når jeg har vist hende de mest basale hækleteknikker, vil jeg henvise hende til disse ressourcer på nettet:

thumbnail

Garnstudio's hjemmeside kan du se videoer med de basale hæklemasker.

Når man skal lære at hækle og læse hækleopskrifter, kan man lige så godt lære at forstå opskrifter på engelsk også – det åbner nemlig op oceaner af muligheder. Det er ikke svært at hækle efter engelske opskrifter.
På YouTube findes der masser af hækleinstruktioner. Min foretrukne hækleguru er Crochet Geek Teresa:




Som sagt – så er der oceaner af muligheder for at lære at hækle via internettet. Jeg glæder mig til at få mange flere hæklevenner!

18 kommentarer:

Anonym sagde ...

Supergod linksamling! Jeg tror lige jeg lægger et link fra min blog så dem der kommer der forbi også kan få glæde af det. :-)

Rikke sagde ...

Tak Sidsel - det er bare med at få spredt rygtet om hækling :O)

KH Rikke

PatchworkPassionista sagde ...

TAK for hjælpen! Jeg var enormt bange for, om det ville være for svært at hækle, men med din og Garnstudio's hjælp er jeg rigtig godt igang. Så sjovt og dejligt!
Super mange fine ting du laver. Jeg er hooked og fast læser nu :o)

Unknown sagde ...

Heej!!! Tusind tak for din fede blog! Lærte lige at hækle for cirka 4 dage siden! Det er vildt sjovt!
Kig forbi min blog :D

Rikke sagde ...

Hej Aysha

Velkommen her og tak for din søde kommentar. Fedt at du har lært at hækle. Jeg har lige set din blog - og vil naturligvis følge med dig fremover :O)Det ser ud til, at du er topmotiveret!

Kh Rikke

Heidi Thorsager sagde ...

Hej, Nu kan jeg se du er god til det med at oversætte opskrifter, jeg har hækleopskrifter på 3 hatte som jeg gerne skulle have oversat men det giver mig en del problemer, er det noget du kan hjælpe mig med.

Det er nogle opskrifter jeg har købt så du må selvfølgelig tage en kopi som tak.

Bare mail mig på heidithorsager@live.dk hvis det er noget.

Anonym sagde ...

Hej Rikke.
Din blog er fantastisk! ..og en livsredder (life savior) :)
Jeg står i den situation, at en amerikansk veninde har fundet en dansk hækleopskrift, og har bedt mig om hjælp til at lave en oversættelse.
Jag var fuldstændig på bar bund!
- Indtil at jeg fandt din blog.. Tak :)
Mvh. HMA

Rikke sagde ...

Hej HMA

Tak for din søde hilsen. Det gør mig bare så glad at vide, at min blog kan bruges til noget og gøre en lille forskel. Tak fordi du tog dit tiden til at skrive en kommentar.

Kh Rikke

Anonym sagde ...

Hej Rikke. Sikke en skøn blog! Du skriver at det er tilladt at bruge dig som brevkasse så jeg tillader mig lige at tage dig på ordet... Jeg er selv erfaren hækler, men har fået en opskrift på engelsk af min svigermor i Australien. Det er et tæppe som hækles i paneler, men jeg er gået kold allerede i første række der lyder således:

Row1: Ch5, (dc, ch1, dc) in 5th ch from hook, turn (3 dc, 2 ch-1 sps).

Kan du forklare hvad den sidste parantes betyder?

Jeg håber du kan hjælpe - jeg ville så gerne kunne imponere svigermekanikken:-)

Rikke sagde ...

Hmm den kan jeg heller ikke knække. Kunne du sende mig hele opskriften samt et billede af der, hvor du er kommet til? thunbo65(snabela)hotmail.com


Så kigger jeg på det en gang til.

kh Rikke

Thea sagde ...

Jeg har for nylig lært at hækle, og jeg er blevet helt vild med det! Nu har jeg så forelsket mig i dine runde puder, som jeg simpelthen bare er nødt til at forsøge mig med :) Har du en opskrift/guide/video på dem? :)

Rikke sagde ...

Hej Thea

Åhhh de runde puder - de er også mine hæklestoltheder. Dem er jeg glad for. Jeg fandt denen video til dig.

http://www.youtube.com/watch?v=ukrrfXc8_Cw

Rundhækling er tricky. Du skal hele tiden føle dig frem og rette til med udtagninger, hvis kanten begynder at stramme, og med indtagninger, hvis kanten begynder at flandre. Og endnu mere tricky, du skal faktisk gøre ovenstående INDEN, kanten strammer eller flandrer....

God fornøjelse!

Kh Rikke

LisBethLys... sagde ...

Hej Rikke!
Jeg sad lige og blev nysgerrig efter, hvad du fandt ud af mht. "(3 dc, 2 ch-1 sps)", som en anonym spurgte til... Letter du ikke lige sløret lidt ?
-LisBeth.

Rikke sagde ...

Hej LisBeth

Hmmmm det er jo længe siden, men vi fandt frem til en løsning. Tror, det var noget med at sps betød spaces.... Kan det ikke passe?


Kh r

Rikke sagde ...

hej igen jo-jo-jo - nu husker jeg mere. Det der står i den sidste parantets er en opsummering af hvad, det man lige har hæklet svarer til. Nu skal jeg ud og gå... hurtigt - kalorieforbrænding, du ved!

LisBethLys... sagde ...

Tak fordi du lige stillede min hækle-nørde-nysgerrighed... Hyggeligt! Håber, du nåede op i dit fedtforbrændingsområde ;o)

Bitten sagde ...

Wow nogle fine billeder :)

Sad lige og ledte efter inspiration, og må da indrømme at du har fået fremkaldt nogle super fine hæklefotos :)

Bitten

Rikke sagde ...

Hej Bitten

Er glad for, at du nyder billederne :-)

kh Rikke