12. sep. 2018

Opskrift på hæklet hue

Breaking news: Jeg har hæklet igen efter fem års pause!


Jeg har hæklet en hue  - og jeg har skrevet opskriften ned til dig.

Det er fem år siden, at jeg  for alvor stoppede med at hækle. Efter fem års pause, fandt jeg det interessant at teste, om mine arme kunne holde til en lille tur med hæklenålen (jeg trængte til en ny hue). Og de kunne de.

Opskrift på hæklet hue med tykt garn

Opskrift på hæklet hue




Opskrift på hæklet hue



Med mit nye job som freelance webdesigner og mine nye hobby med abstrakte malerier ér tiden til at hækle mildest talt begrænset. Det betyder også, at mine heats med hæklenålen er så korte, at de ingen skade når at gøre. Jeg plejer at sige, at der er aldrig noget, der ikke er så godt, at det ikke er godt for noget - og det stemmer også  her.

Opskrift på hæklet hue


Dette skal du bruge

  • Tykt garn - eksempelvis "Eskimo"
  • Hæklenål nr. 8
  • Diverse stofstrimler, bånd og blonder der passer i farven til garnet

Sådan gør du

  1. Slå 4 lm op og saml til en ring. Hækl 8 fm i ringen
  2. Hækl 2 fm i hver m = 8fm
  3. Hækl 1 fm og 2 x fm i næste fm* = 24 fm
  4. Hækl 2 fm  og 2 x fm i næste fm* = 32 fm
  5. Hækl 3 fm  og 2 x fm i næste fm* = 40 fm
  6. Hækl 4 fm  og 2 x fm i næste fm* = 48 fm
  7. Hækl 5 fm  og 2 x fm i næste fm* = 56 fm
  8. Hækl 56 fm
  9. Hækl 6 fm i 2 fm i næste fm* = 64 fm
  10. Hækl 64 hstm på hver runde ind til, huen har den ønskede højde/længde.
For at opnå det tjavsede look har jeg 
  • blandet andre garntyper ind
  • hæklet med stofstrimler, bånd og blonder hist og her
  • suppleret garnet med stofstrimler bånd og blonder hist og pist
  • vævet stofstrimler bånd og blonder, de steder hvor der manglede noget rod
  • SLUPPET KREATIVITETN LØS

God fornøjelse!

Kh Rikke



Ingen kommentarer: