6. maj 2010

Historien om en kæphest’s uventede skæbne

English version below

Jeg har været igang med at tage hul på min "hæklekø", som både indeholder en kæphest og en lampeskærm.
Først gik jeg igang med kæphesten, som blev lige lovlig fast i det, så jeg bestemte mig for at fortsætte arbejdet, men også at ændre slutresultatet til en lampeskærm. Det passede nogenlunde med størrelsen, men den blev alligevel liiige i det mindste, så jeg fik brug for strække det færdige resultat. Jeg har tidligere bragt indlægget om Alicias blocking board. Det var jo løsningen – men jeg ejer ikke et “blocking board” – og hvad Søren hedder det på dansk?? Det kunne jeg simpelthen ikke finde ud af, så derfor måtte jeg opgive at finde et i en dansk netbutik. Afsted med mig til det lokale byggemarked for at købe en masonitplade. Da jeg så skulle vælge stof til pladen, kunne jeg vælge mellem nogle kedelige gamle duge og noget labert libertystof, som havde været brugt som forhæng på Annabellas værelse. Da jeg valgte det sidste – det pæne dyre libertystof, tænkte jeg, at “brættet” da ikke skulle stå i et hjørne og samle støv, når jeg ikke bruger det. Dermed endte mit nye blocking board med også at blive til Annabellas nye opslagstavle. Indtil jeg får fundet nogle fornuftige beslag, hænger det i et silkebånd, for så det er hurtigt nede igen, når mor skal bruge det.

Opslagstavle



























DSC_2476

Jeg fik udstrukket min lampeskærm over et par dage - og her er resultatet:

Hæklet lampeskærm

Se det var historien om kæphesten, der blev til en lampeskærm.

I have been working on my crochet-to-do-list, which contains both a hobbyhorse and a lampshade.
I started out with the hobbyhorse, but the fabric that turned out to be a little too firm, so I decided to continue working, but changed the target to be a lampshade. But at the end, the finished work was a bit too small so I needed to stretch it. I have previously posted about Alicia’s blocking board.
It was of course the solution – but I don’t own a blocking board – and what is that called Danish?? I simply couldn’t find out so I had to give up finding one in a Danish online shop. Then I took off to the local hardware store to buy a board. When I had to choose the cover for the board I could choose between some boring old tablecloths and some cool Liberty fabric which had been used as a curtain in Annabella’s room. When I chose the beautiful and expensive Liberty fabric, I thought that the new blocking board shouldn’t be hidden in a corner gathering dust when it’s not in use. Thus my new blocking board ended up also working as Annabella’s bulletin board. Until I find some proper fittings, the blocking/bulletin board will be hanging over a nail with a silk ribbon, so it will be quickly down again when the mother needs it.
Now I got my blocking board – and the lampshade was blocked over a few day and now fits perfectly.
See that was the story of the hobbyhorse, which became a lampshade.

5 kommentarer:

LisBethLys... sagde ...

Hej Rikke! Du er simpelthen go'! Du bliver nødt til at tage et billede en mørk aften, hvor der er lys i lampen!
Kh. "Blogger-naboen"

Vilma sagde ...

Haha, sikken skøn historie , og lampeskærmen ser hyggelig ud , har vist osse sådan en lampe , tror den er fra Ikea ,jeg må prøve..een af dagene :-)

Anonym sagde ...

Øj, den er flot. Meget inspirerende!

Citronmoster sagde ...

Skøn lampeskærm :-)

Rikke sagde ...

De damer - 1000 tak for kommentarerne :O)

Jeg kan hermed meddele, at jeg lige har bestilt råhvidt garn til kæphesten + 24 andre garnnøgler i 22 forskellige farver - det var nok det tætteste, jeg nogensinde er kommet på at gå amok i en netbutik.

Fortsat god weekend.
Kh Rikke