13. feb. 2010

Mon papmaché bliver det nye hækling?

Herhjemme er der gået papmaché i den. Det startede med, at Elias skulle have et skjold til sit Ninja Turtle-kostume, og der SKULLE være “buler på”, så jeg gik igang med papir og tapetklister, og vupti, så ver der buler på skjoldet. Jeg blev så bidt af det, at jeg tvang en lørdagsaktivitet igennem: Der skulle laves papmaché med Elias på snart 5 år og Annabella på 2. Heldigvis viste det sig, at de var lige så pjattede med det som mig. Der blev lavet Babapappaer – og lillepigen fik også lagt ansigtsmaske af tapetklister :O/

Er der nogen, der ved, om man stadig kan købe det der brune “hårde” toiletpapir? Det er altså mere male-overvenligt end avispapir.

God vinterferie til de heldige!

4 kommentarer:

LisBethLys... sagde ...

Hej Rikke! Jeg ved godt, hvad det er for noget toiletpapir, du tænker på... Jeg har evige traumer fra min folkeskoletid ;O) Men nej, jeg tror simpelthen ikke på, at det findes mere; så onde kan der ikke være nogen, der er...
Jeg har en bog, der hedder "Lav selv papmaché". Den kan du låne af mig, hvis du har lyst. Det kan også være, du kan finde den på biblioteket eller måske på Pensum.dk. ISBN: 87-7721-218-5. Den er lavet af Andrew Heaps samt Mark & Sue Jamieson.
Den er sjov til inspiration, og der er også en masse om materialer, udstyr og teknikker. Sig til, hvis du skal låne, ikk' ?!
Kh. LisBeth.

Rikke sagde ...

Hej LisBeth

Tak for dit generøse tilbud. Jeg slog lige isbn-nummeret op på vores eget bib's hjemmeside. De har den ikke, men der var nogle andre bøger om papmaché, så dem skal vi da lige kigge på, når jeg skal derned i morgen med ungerne. Det kunne godt se ud til, at jeg kunne bruge nogle tips til teknikkerne - nu hvor tingene er ved at tørre, ser de lidt mystiske ud.

Jeg kan ikke huske, at jeg har set det der "onde" toiletpapir i brug andre steder end på den lokale rutebilstation - og i køkkenet i mit barndomshjem, når jeg lavede masker.

God weekend :O)

KH Rikke

Ditlev Petersen sagde ...

Juliet Bawden har skrevet en rigtig god bog om papmache, fås også på dansk.

Rikke sagde ...

Hej Ditlev!

Den skal vi da have fat i på et tidspunkt, når børnene bliver lidt mere "fingernemme" - det er ellers nogle utrolige ting, du har lavet!

Kh Rikke